Podnikání, respektive úspěch v podnikání je podmíněný speciálně namíchaným koktejlem různých faktorů. Potřebujete vizi, houževnatost, buldočí odhodlání, peníze, vytrvalost, pochopení, podporu a solidárnost, štěstí. Pokud jste pouze pracovitý, nastupte někde do zaměstnání. Uděláte lépe. Pokud nemáte správný poměr výše uvedeného, nezjistíte dřív, než se do podnikání pustíte. V tom je problém spousty neúspěšných. Měli perfektní myšlenku, byli pracovití a odhodláni uspět. Měli všechno výše uvedeno, akorát neměli trochu solidárnosti. Někdo líp situovaný jim ideu, jak se říká „vyfoukl“. Nebo neměli dost pochopení okolí.
Najednou se objevil jeden klacek pod nohama, pak druhý, pak třetí. A byl konec.
Pokud začínáte podnikat, buďte hodně opatrný, komu se se svým záměrem svěřujete. Pokud vaše podnikání bude založeno na nějaké unikátní myšlence, nápadu, kterým chcete prorazit, držte to v tajnosti, dokud je to možné. Pokud je váš nápad tak dobrý, že by vám mohl přinést úspěch, někdo, kdo už v rozjetém vlaku podnikání sedí, by vám jej mohl ukrást. Děje se to bohužel dnes a denně. Díky tomuto už skončilo nejedno velké přátelství.
Dejte si pozor na to, s kým budete spolupracovat. Jsou to lidé, kteří jdou do toho naplno jako vy? Nebo jen vyžírky, kteří se svezou s vámi a poté, co tu káru rozjedete, vás pošlou ke dnu? I když váš partner se tváří jako největší kamarád, své partnerství potvrďte velice dobře promyšlenou smlouvou. Neváhejte se obrátit na zkušeného právníka. Partnerství v podnikání není stejné partnerství jako třeba manželství. Z manželství máte šanci odejít alespoň s něčím.
Mějte dobře ošetřené dodavatelské a odběratelské vztahy. Komplikace na té či oné straně, mohou být pro vás rovněž fatální. Mějte dokonale zvládnuté reklamační podmínky. Podcenění této záležitosti dává prostor pro různé zlomyslnosti ze strany zákazníků.
Ne, není v podnikání všechno jen černé. Určitě se vám začne dařit, jen je dobré si připomenout, s čím musí podnikatel bojovat. A výčet možných patálií, který je v tomto článku, je pouhým zlomkem z řady problémů, kterým podnikatel musí čelit. A to tak že denně.